21 januari 2011

Livets skepp har slagsida....

Det är lite slagsida på livet just nu, inte helt lätt att vara alla till lags och inte helt lätt att vara flera föräldrar i en familj heller men men det löser sig förr eller senare....

Äldsta dottern tar ju studenten i vår och just nu är det massa prat om balklänningar och studentmössor, ska följa med henne nästa vecka och lägga handpenning på klänningen hon vill ha, men jag vill få vara med och se innan men den ser jättefin ut på bilderna hon tagit, är så enormt stolt, min fina R ska ta studenten, hon gör det jag aldrig gjorde, läste ju mina gymnasiebetyg senare i livet innan jag utbildade mig till uska. Men ingen ska säga att det är billigt att ha en blivande student, börjar nästan fundera på om jag tagit mig vatten över huvudet med Danmarksresan ;o), näedå det blir att prioritera lite jag behöver den resan mer än nånsin....

Snällaste vännen R ringde i lördags och erbjöd mig att följa med på Formex imorgon, tyvärr funkade det inte pga "slagsidan" och detta är andra gången i rad som jag varit tvungen att tacka nej, vännen A ville att vi skulle åkt förra gånmgen men då var det en födelsedag i vägen, drömmer om att få uppleva Formex nångång i livet.....

Jag har haft svårt att finna ro vid datorn denna veckan så nu ska jag skutta in och hälsa på hos er andra en sväng ;o), ha en underbar helg!
Kram/Lena

29 kommentarer:

sylvia sa...

hei Lena.
ja livet byr på dumper av og til, men vi klatrer opp å kommer ned igjen, bare taden tiden det trenger.
koselig med datter å eksamen, flinke jente,
får håpe du kan oppleve messen ,kanskje til neste år?.
ønsker deg en vakker dag og helg,
klem fra sylvia

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är jobbigt när det blir slagsida, man gör allt man kan för att hitta balans och det gör man så småningom. Tänk att din dotter ska ta studenten, vad duktig hon är och du kan vara riktigt stolt över henne.

Jag önskar dig en mysig fredag och hoppas att det mesta ordnar sig!
Styrke- och tröstekram,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hoppas skeppet rätar upp sig, du har haft nog med jobbigheter nu. Jag har ingen dotter, men vet att studenten är mycket dyrare för en tjej. Kalle/sonen sliter fortfarande på sina studentskor. Synd att du inte kunde åka till mässan, det är nog en upplevelse. Men det går fler tåg.
Var rädd om dig vännen och trevlig helg
Kramar
AnnaMaria

Skogslyckan sa...

Ja livet är upp och ner ibland. Jag har bara en dotter men minns vad dyr hennes klänning, håruppsättningar, skor, fotografering mm var....
Hoppas du får en lugn och mysig helg!
Kram Pia

Plupps krypin sa...

Tråkigt att det är så. Har slagsida själv men det brukar lösa sig. Har ju också "för många" föräldrar till mina barn Efter regn kommer solsken!
Ha det riktigt gott i helgen
Yvonne

hemma hos lilla mej sa...

Ja livet går upp och ner!Jag har ju hört att det kostar helst när tjejer tar studenten så blir det ju alltid dyrare.Ha nu en mysig fredag.Varm kram Rita ♥

Måddan - Himla lantligt sa...

Hej! Hittade dig via bästa PIA Skogslyckan. Vilka ljuvliga kuddar du broderar. Sagolikt vackra. Ställer mig gärna i kö för att få beställa en...

Allt gott till dig!

Måddan

Unknown sa...

Ja du lena, livet är inte alltid en dans på rosor men de ljusa s´tunderna kommer ju alltid åter.
Att det är dyrt med tonårsbarn har jag allt börjat känna av och dom säger att det bara blir värre tills dom får egna jobb hua.. hur ska de bli...förstår att det tar på börsen.
Ha de så bra, kram Ing-Britt

Fru Nea sa...

Hoppas du får må bättre snart och att ekonomin inte ska få orsaka bekymmer.

Kramar
Nea

Lantligt i smultronbacken sa...

Hua, det är verkligen inte billigt med studenten och det verkar bara bli mer och mer med åren. Ibland är det hysteri.

Hoppas du finner lite ro o helgen.

Kram Teres

Hemma hos Razzel sa...

Jag har också en student till våren - men det är betydligt enklare med en kille! Han tänker inte ens gå på studentbalen för att han tycker att det är för dyrt... ; )
Men jag har ju två flickor som snart nått samma ålder så min tid kommer nog ; )

Det vita dårhuset sa...

Heej gumman!
Så du har det lite jobbigt?! Efter regn kommer solsken, glöm inte det...
Kan förstå att det drar lite i plånboken när barnen tar studenten och ska gå på bal..
Ibland önskar man att det damp ner en större summa pengar på gräsmattan ;)

Hoppas du blir att må bättre min vän.

Kramar Erika

Nellie sa...

Ojj, du skriven precis det jag själv går och tänker på. Har också funderat fram och tillbaka på resan men... NEJ jag ska med!! Även jag har en student i år, men en son denna gång! Meeeen.. han o klasskompisarna ska utomlands. Tack o lov så fick han tag på ett extrajobb och kan bidra själv. Och kostymen tror jag att jag ska kolla upp denna helg på slutreorna. När dottern tog studenten för 3 år sedan så syddes balklänningen av en lokal förmåga men det var inte billigt med tyg etc. Blev en tvådelad, så hon har använt toppen även efteråt. Tror det slutade på 2.500-3000:-. Sedan tillkom skor men de hittade vi billiga på rea. Hennes kavaljer gjorde lumpen så han hade sin uniform så jag slapp inköpet av matchande slips/näsduk =). Hennes lilla väska sydde jag själv av stuvbitar TIPS!. Blev tvungen att köpa en smådyr korsettBH då hennes top var axelbandslös och vanlig BH funkade inte. Smycken köptes billiga och lånades. Fotografering struntade vi i då vi bad alla gästerna ta massa fina kort och sedan ge till oss. Sattes in i ett fint minnesalbum efteråt TIPS. Jag var med på smink o hår och tog bilderna där. Smink o hår kan man spara in pengar på, om man känner ngn som är duktig på sånt. Jag fick betala ca 1000:- till en salong. Frisyren tog inte så lång tid, och balen var i slutet av maj så det var ingen konkurrens i vår lilla stad! Balen kostade och resan dit! Vi har egen finbil för hämtningen så där blev det bara bränslet. Kolla i bekantskapskretsen eller gå ihop flera om hämtningen TIPS! Hon behövde även en klänning till middagen med lärarna som var tradition på internatet men den beställdes billigt fr Halens =). Även själva studentklänningen eftersom den lätt blir smutsig vid kalasandet TIPS! Sedan gick det pengar till en Norgeresa, som hon blev utvald till, veckan innan studenten. Middagsbuffè hade vi hemma för ca 30 pers. Sedan var det dans på kvällen på restaurang med biljett o skjuts. Hoppas att du fått en del tips av detta. Hoppas allt löser sig för dig med de la familia också. Skickar en uppmuntrande kram / Nellie

Lilla Lycksta sa...

Tråkigt när livet har slagsida. Jag håller tummarna för att det snart ordnar sig. Studenten något att minnas för livet, för tjejerna är ju klänningen så viktig. Önskar dig en fin helg.

Stor kram Camilla

Vita Falkens Lantliv sa...

Ja inte verkar det billigt med studenten numera, det är så mycket som ska vara perfekt, lite hysteriskt!
Får tro att det snart vänder till det bättre:)

Ha en riktigt skön kväll!
Kram Susanne

Hanna sa...

ha en fin fredagskväll.
kram
hanna

nina/nice sa...

Ja, du kan verkligen vara stolt över både
R, dig själv och hela din fina familj!
Du är superduktig som sköter allt själv!
Hoppas allt ordnar sig...
Kram Nina

Lotta sa...

Hej Lena!
Ja livet är inte alltid så lätt...

Tonåringar kostar,men de förgyller ens tillvaro också.

Studenten idag, börjar på att bli lite för överdriven tycker jag, men men.
Min dotter tog studenten för fyra år sedan, så jag vet att det lätt kan dra iväg lite för mycket.

Hoppas att det ordnar sig för dig till det bästa för dig!

Ska bli roligt att träffa dig på Damnarksresan, den är du väl värd!!

Trevlig helg
Kram Lotta

barbrok sa...

Ha en underbar kväll fast motgångar, förhoppningsvis väldigt tillfälliga!
Barbro

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Lena!
Ja,det är väl så,man ska känna att man lever.
Vad härligt ändå med dotter som tar studenten.
Sonen tog studenten för ett par år sedan,och jag tänker tillbaka med glädje på det.Åh,vad stolt man är då som mamma.
Önskar dej en finfin helg.
Kram Anette

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Ja, livet är en Berg o Dahlbana, men det löser sig säkert.....

Hoppas att du får njuta av en sköön helg iallafall!

Kraam Therese

Vita små hjärtan sa...

Hej min goa Vän!

Livet är en dans på rosor...
Ibland på blommorna...
Ibland på taggarna...

Kram Agnetha

Home No.1 sa...

Hej svejs..hoppas det rätar upp sig fortare än kvickt, men ha en skön helg trots slagsida och annat otyg! Kram Annica.

Elzie sa...

Studenten nuförtiden har helt gått överstyr. Det är fester hit och fester dit. Speciellt konstigt eftersom det egentligen inte är någon student utan en GRUNDENT!! Jag har också tagit den och då fick den inte kallas student för vi hade varken muntliga eller skriftliga tentor!! Kanske är ändrat på senare tid, eller...?

Låter kul med en Danmarksresa. Du behöver säkert den så jag tycker du ska åka, även om plånboken blir tunn framöver.

Hoppas du har en bra helg.
Kram Elzie

Jenny sa...

Hej Lena!
Hoppas allt löser sig till det bästa..

Sköt om dig!

Stor kram!
Jenny

Nyanser av vitt sa...

Så är det ibland vännen. Och en sak kan jag säga...du måste må bra om du ska mäkta med Formex. Det är kul men även jobbigt att gå där.
Hoppas allt löser sig
Kram Agneta

Outi sa...

Hoppas fartyget med slagsida rätar upp sig snart och kan följa sin kurs mot varmare och vänligare breddgrader.

Stor kram, Outi

Millygarden sa...

Jo vi har nog slagsida lite till mans...lider med dig för när man är inne i det känns det som om det inte finns ett slut. Håller tummarna för att du ska må bättre snart. Njut Danmark det får bli din vitamininjektion!

Kram Marina

Anneli Wahlstedt sa...

Hoppas Du får ordning på allt framöver ! Det är tungt att behöva ha svackor. Jag skickar Dig stärkande tankar och hoppas det blir bra snart !

Formex ja.. inget sånt för mig heller denna gång, men kanske kanske nästa ?? :-)


Ha det så gott vännen !


Kramis, Anneli